O bikrosu
BMX Nižbor > O bikrosu > Bikrosová dráha
Bikrosová dráha
Bikros se jezdí na speciálně vytvořených bikrosových tratí, které jsou v délce 300 až 400 metrů a šířce 8 až 5 metrů. Jezdci startují ze startovního pahorku a rozhodující je jejich pořadí v cíli. Dráha obsahuje různé druhy překážek a klopených zatáček. V současné době se staví dva druhy drah - nejběžnější dráhy jsou klasické pro BMX Race (všechny kategorie Challange), kdy mohou být pro všechny jezdce všechny překážky stejné, nebo jsou pro kategorie Junior a Elite trochu složitější a delší. Speciálním druhem bikrosových drah jsou tratě pro BMX Supercross, na kterých se jezdí závody světového poháru a závod na Letních olympijských hrách. Tyto tratě jsou určeny pro kategorie ženské a mužské kategorie Junior a Elite.
Nejčastěji jsou tratě vybudovány venku a nejsou nijak kryté. V současné době se však stále častěji budují tratě zastřešené, nebo dočasně zbudované tratě v halách pro konkrétní závod. Ve světě je rovněž možné se setkat se speciálně zbudovanými halami, kde jsou bmx dráhy vybudovány nastálo a je tak možné na nich jezdit po celý rok.
Jednotlivé části BMX tratě
Startovací pahorek a startovací zařízení
Startovací pahorek o šířce min. 8 metrů má několik velikostí, nejčastěji se setkáne s výškou kolem 3 až 5 metrů. Výška 5 metrů je pak povinná pro závody kontinentálních seriálů a kontinentálních mistrovství. Pahorky o výšce 8,5 metru odpovídající regulím UCI jsou určeny především pro závody světového poháru UCI Supercross, pro Mistroství světa ženských a mužských kategorií Junior a Elite a závody letních Olympijských her. Startovací pahorek dává možnost jezdci získat dostatečnou rychlost pro zvládností všech záludností trati.
Na tomto startovním pahorku je umístěno startovací zařízení (starting gate) pro 8 jezdců. Všichni jezdci jsou vedle sebe v tomto startovacím zařízení vyrovnání a vystartují na pokyn startéra a po proběhnutí startovací sekvence. Úspěšné zvládnutí startu je pro celý úspěch závodníka jedním z nejdůležitějších. Říká se, že úspěšný start je 75% úspěchu.
Rovinky s překážkami
Každá bikrosová dráha je zpravidla složena z 3 až 5 rovinek, které na sebe navazují a které v sobě obsahuje různé druhy překáže, které jezdec musí překonávat. Jak již bylo řečeno, pro kategorie Junior a Elite mohou být vytvořeny speciální rovinky (tzv. pro-sekce), které obsahují překážky, které jde překonat pouze skokem a není možné je projet.
Klopené zatáčky
Klopenými zatáčkami jsou propojeny jednotlivé rovinky bikrosové dráhy. Jelikož většinou svírají ostré úhly, bývyjí vnější okraje vysípány, čímž vzniká jejich klopení. Toto klopení umožňuji jejich projetí v téměř plné rychlosti bez nutnosti brždění. Perfektní projetí těchto zatáček je jedním z klíčových momentů pro úspěch v závodě.
Jednotlivé druhy překážek
Zcela typickou překážkou pro bikrosovou dráhu je tzv. Double (v překladu dvojskok), kdy se jezdec snaží překonat překážku přeskočením z jednoho skoku na druhý, popř. ho projet po zadním kole či klasicky prohoupat (v závislosti na délce skoku).
Dalším typickou překážkou pro bikros je tzv. Table Top (neboli v češtině lavice). Jedná se o podlouhlý skok s rovnou horní plošinou. Tento skok je dobrý pro začátečníky a jejich učení se správného odrazu, provedení skoku a dopadu do sjezdu. Na drahách se můžete setkat s různými modifikacemi tohoto skoku.
Modifikací dvojskoku a lavice je tzv. Step-UP (neboli v češtině postupný skok). Je tvořen dvěma skoky, kdy první odrazový skok je nižší než druhý, dopadový skok. Tuto překážku je opět možné překonat buď přeskočením, projetím po zadním kole (tzv. manuálem), nebo klasickým projetím.
Tento na první pohled velmi jednoduchý skok může být pěkně nevyspitatelný a většinou se netěší velké oblibě. Většinou se totiž vyskytuje v různých záludných místech na trati, nebo jich na vás čeká za sebou několik v různých velikostech a vzdálenostech.
Tento hezký název se však vztahuje k poměrně náročnému prvku bikrosového dráhy. Jedná se o sekvenci různých skoků, kdy jak název napovídá, pro její úspěšné zdolání je třeba především zvládnutí správného rytmu a plynulosti jízdy. Jinak může být pro závodníka nepříjemnou pastí!...
Cílová rovinka, to je místo, kde se rozhodně o konečném pořadí jezdce. Síly v tento moment již dochází a mnohdy je správně načasované "vhození kola do cíle" pro úspěch klíčové a mohou rozhodovat skutečně setiny vteřiny. Z tohoto důvodu je zpravidla v cíli umístěna i kamera pro fotofinish.
Zdroj: USA BMX - https://www.usabmx.com/site/sections/4
Sponzoři & Partneři
zobrazit sponzory
Členství v organizacích
|